maanantai 8. tammikuuta 2018

Digileiska: Road trip Legolandiin

Keväällä aloimme suunnittelemaan reissua Legolandiin ja kesäkuun viimeinen päivä sitten lähdimme matkaan. Olimme omalla autolla liikenteessä, joten kivasti saatiin tavarat autoon ja helpotti kun ei ollut hirveitä laukkuja koko ajan kannettavana. Lähdimme matkaan Helsingistä Viking Mariellalla ja ilta meni nopsaan laivalla. Mukavan rento lähtö tunnelma ja mukava aloitus lomalle.

Helsinki-Tukholma-Malmö

Aamulla saavuimme Tukholmaan ja laivan purku sujui nopsaan ja pian olimmekin jo kaupungin ulkopuolella porhaltaen E4:sta kohti Malmöä. Pysähdyttiin fiiliksen mukaan kahveille. Matkaa tuli tälle ekalle päivälle reilut 600 kilometriä, mutta tiethän on niin hyvässä kunnossa ja saa painaa nopeuksilla ihan kunnolla ettei lapsetkaan kertaakaan kysyneet milloin ollaan perillä.. ainakaan rankuttamiseen asti :). Malmöseen saavuimme alkuillasta ja hotellin olin etukäteen varannut. Hotelli oli ihan perus, mutta sijainti ja parkkihalli oli plussaa. Pieni jaloittelu keskustassa ja tuhdimpi päivällinen ja sitten olikin jo auringonlaskun aika ja olimme jo aiemmin puhuneet, että haluamme ehdottomasti käydä kuvaamassa Juutinrauman sillan ja kerkesimmekin sinne hyvin ja saimme upeat kuvat.

Päivä Kööpenhaminassa

Herättyämme käytiin aamupalalla ja sitten olikin ensimmäinen varsinainen sight seeing -päivä. Kamat autoon ja ei muuta kuin sillan ylitykseen. Ylitysmaksu hoitui kätevästi kortilla eikä ollut mitään jonoa pisteissä, tosin pisteitäkin oli runsaasti. Maksu oli noin 50 euron luokkaa. Matkaa Malmöstä Kööpenhaminaan on sellaiset 60 kilsaa, joten nopea siirtyminen kaupungista toiseen. Vaikka raja ylitettiin niin passeja näin shengenin sisällä tarvinnut näyttää (koko reisulla - paitsi laivoille mentäessa).

Olin valinnut hotelliksi Kööpenhaminan keskustasta hotellin joka oli n. 120e (taso oli meidän Ompun tasoinen). Köpiksessä hotlat on aika kalliita joten kannattaa huomioida suunnitellessa. Käyn töiden puitteissa silloin tällöin Köpiksessä, joten oli kiva näyttää paikkoja ja mulle sen kaupungin keskusta on vähän kun Helsingissä kävelisi. Ensin mentiin Pienelle Merenneidolle (tottakai :)) ja kuten arvata saattaa.. ihan sikana väkeä, niin kuin aina. Sitten menimme lähistölle Rosenburgin linnaan. Olen käynyt kerran aikaisemmin siellä ja halusin näyttää lapsillekin hienon linnan ja ehkä hienoimman aarteiston mitä ole nähnyt. Jos ilma olisi ollut suopeampi eikä sadekuuroinen niin olisi ollut kiva pitää pieni piknik linnan kauniissa puistossa. Linnan jälkeen lounas ja kiertelyä kaupungilla. Käytiin tottakai Strögetillä sekä Nyhavnissa. Tämän jälkeen vain nopea kamojen heitto huoneeseen ja siitä  sitten Tivoliin joka oli ihan hotellimme vieressä. Tivolin alue on todella kaunis ja siellä on aivan loistavia ravintoloita, joten kannattaa miettiä vaikka illallista siellä. Tivoliin pitää maksaa pääsymaksu ja jos laitteisiin mielii niin joko kertalippuja tai ranneke. Hinta on paljon suolaisempi kuin esim. Lintsille, mutta alue iltavalaistuksineen ja valoshowneineen tunnelmallinen. Ihme ja kumma vaikka olimme lähteneet aamulla liikenteeseen jo kympin aikaan ja olleet koko ajan jaloilla niin olimme tivolissa sulkemiseen asti eli vasta 23.00 lähdimme suuntaamaan takaisin hotellille. Uni maittoi hyvin.

Köpiksestä Billundiin

Köpiksen hotelliin ei kuulunut aamupalaa, mutta se ei haitannut sillä tarkoituksenammekin oli lähteä heti aamusta liikenteeseen ja pysähtyä jonnekin kivaan paikkaan matkan varrella. Tälle päivälle meille tuli ajoa 160 kilsaa. Billundin hotelli oli heti lentokentän vieressä ja sieltä olisi ollut kuljetus maksua vastaan Legolandiin joka oli vajaan 2 kilsan päässä. Hotelli oli hyvä vaikka vähän närästi, että väittivät ebookingin sivuilla olleen väärän hinnan ja kas kummaa jouduin maksamaan extraa muutaman kympin ja henkilökunta ei nyt mitenkään hirveän ystävällistä ollut, mutta toisaalta ei meidän tarvinnut olla heidän kanssaan juurikaan tekemisissä kun emme meinanneet huoneessa käydä muuta kuin nukkumassa :). Taas vaihteeksi kamat huoneeseen ja suunta Legolandiin. Olin ostanut etukäteisliput (Jos osaat määritellä päivän milloin menet niin saat liput edullisemmin) ja parkkilipun, joten ei muuta kuin auto parkkiin ja sisälle. Meillä kävi varmaan ihan peikkomainen flaksi koska oli luvattu sadekuuroja ko. päiväksi ja tulihan niitä ehkä 2 kpl:tta kestoltaan 5 min, mutta porukka ei ollut uskaltanut lähteä liikenteeseen niin saimme auton melkein pääoville, pääsimme sisään ilman jonottamista ja kerkesimme kiertää kaikki alueen laitteet ja kohteen yhden päivän aikana ja parhaat vielä useampaan kertaan. Toisena päivänä oli vastaavasti ihan todella lämmin ja aurinkoinen päivä ja tilanne oli täysin vastakkainen: auto piti jättää kauemmaksi, sisälle piti jonottaa ja toisena päivänä kävimme vasta minimaassa, pelasimme pelejä ja jonotimme joihinkin suosikkilaitteisiin.

Kahden päivän lippu oli kyllä ihan ehdoton. Jos molemmat päivät olisi olleet aurinkoiset niin emme olisi millään kerenneet kaikkia laitteita niin hyvin ja varmasti olisi jäänyt jotain kokematta.

Mitä tulee itse alueeseen. Alue oli kuitenkin loppujen lopuksi pienempi mitä kuvittelin, mutta kivasti saatu eri Lego-sarjoja alueelle. Kaikki oli "legoa" ja henkilökunta erittäin mukavaa - joissain laitteissa heittivät erityisesti "läppää" ja kiusoittelivat lapsia. Vuoristoradoista jäi "pingviini" ja "robotti" erityisesti mieleen. Robotissa istuit kaverin kanssa ja suunnittelitte ihan oman liikesarjan robottiinne. Tämä tosin voi pienimpiä hieman pelottaa ja esim. meidän 8v.:n kanssa tehtiin ne "iisemmät". Sellaista laitetta en ole ikinä nähnyt missään huvipuistossa.

Toisena päivänä jäätiin sinne myös päivän päätteeksi syömään, mikä oli virhe.. ihan hirveää ruokaa. Kannattaa mieluummin mennä viereiseen Lalandiin syömään (sieltä löytyy myös kauppa).

Kolmantena päivänä vietimme kokonaisen päivän LaLandin 10.000 neliöisessä vesipuistossa. Siellä oli paljon altaita lapsille ja vähän isommillekin löytyi villivirtaa ja erilaisia liukumäkiä.. yksi liukumäki oli sellainen, että mä kirjaimellisesti kiljuin koko ajan ja luulin tippuvani ja kuolevani siihen :).. aivan hirveä :)..

Lalandissa on paljon aktiviteettejä, joten aika ei ainakaan käy pitkäksi. Vesipuistopäivän jälkeen ruokailu ja erä minigolfia ja sitten olikin meidän jengi valmis unten maille.

Lautalla takaisin Ruotsiin

Seuraava päivä olikin taas pitkän ajomatkan päivä. Ajoimme ensin pohjoiseen Grenåån kaupunkiin ja hyppäsimme Stena Linen lauttaan. Lauttamatka Varbergiin kesti muutaman tunnin, mutta oli ihan kiva pitää pieni tauko päivään. Vaikkakin tuo eka pätkä oli alle 200km. Varbergiin tultaessa lähdimme ajamaan kohti Örebroota, josta oli seuraava hotelli varattu. Saavuimme illalla yhdentoista aikaan hotellille ja ei muuta kuin nukkumaan.

Aloimme olla reisumme loppupuolella, mutta ennen Suomeen paluuta ajoimme vielä Örebroosta ensin Vaxholmiin ja sieltä lossilla Rindööhön Tukholman saaristoon. Kyllä tuo Tukholman saaristo on ihan niin kaunista miltä se laivan kanneltakin näyttää kun aamuisin saapuu laivalla Tukholmaan. Olimme 2 yötä sukulaisten kesämökillä ja kyllähän sinne olisi voinut jäädä pidemmäksi aikaa. Kerkesimme eka aamuna käydä bongaamassa ohi lipuvia laivoja ja täytyy ihmetellä miten kapeissa väylissä nuo isot laivat menee..

Parin yön jälkeen sitten ei enää ollutkaan kuin vajaan tunnin matka satamaan ja Siljan sinisin siivin takaisin kotiin..

Home Sweet Home

9 yötä ja melkein 1900 kilometriä. Paljon naurua ja paljon unohtumattomia muistoja. Oli kyllä paras road trip mitä on tullut tehtyä. Seuraava mikä on suunnitteilla 2019 kesään onkin sitten jo paaaaljon isompi, mutta tämä oli hyvää treeniä siihen :)

Ja tässä vielä yksi kokooma sivu jonka rakensin albumiin. Tarkoituksena tehdä vielä Ifolor-kirja kun ei tähän kaikki pienet yksityiskohdat ja kuvat mahdu :)